ג'ינס

המכנסיים האהובים, הפופולריים, והנמכרים ביותר בכל העולם – הג'ינס. כיום אין אחד או אחת שלא קיימים אצלם בארון לפחות שני סוגי ג'ינס. החל ממכנסיים ארוכים ועד לג'קטים, חצאיות, חולצות ואפילו שמלות. קבלו אותו באהדה רבה – הג'ינס.

עברו הרבה מים בנהר עד להגעת הג'ינס מה שהוא כיום בשבילנו (כמעט הכל). הג'ינס שולט ביד רמה בעולם האופנה, ומתקבל באהבה כמעט בכל מקום. אך איך הכל התחיל? כיצד הפך הבד הקשיח והמחוספס לאחד מפריטי האופנה האהובים בעולם?

הכל התחיל בג'נובה באיטיליה, כשמכנסי הג'ינס הראשונים שימוש בעיקר למלחים, אשר ראו במכנסי הג'ינס תכונות הרבות שתרמו לתפקודם הרב בלב ים.

כמה שנים לאחר מכן, במאה ה-19, הגיע הג'ינס לאמריקה על ידי לוי שטראוס שהיה סוחר בסן פרנסיסקו. גם אז נחשבו מכנסי כמכנסי עבודה, ונמכרו לכורי פחם על ידי שטראוס. לאחר הצלחת המכנסיים המדוברים בקרב הכורים, החליט ג'ייקוב דיוויס, אחד מלקוחותיו של שטראוס להוסיף בהם פטנט על מנת לחזק אותם ולמנוע קרעים מיותרים במכנסיים: הצמדת מסמרי נחושת בין חלקי הג'ינס. בעקבות המצאת הרעיון, החליטו שטראוס ודיוויס, להקים עסק משותף שבו ימכרו יחד את מכנסי הג'ינס המשופרים. מכאן, מכנסי הג'ינס הראשונים הממוסחרים – מכנסי הליווייס.

Marlon Brando
השחקן מלרון ברנדו

נקפוץ כמה עשרות שנים קדימה, לשנות ה-50 של המאה ה-20. בתקופה זו אליל הנוער היה מרלון ברנדו, הנחשב למורד ולילד הרע של הוליווד. באחת מבין הפרימרייות ההוליוודיות שהיה מוזמן אליהן, הגיע ברדנו לבוש במכנסי ג'ינס שחורים, כשלצדו כוכבי קולנוע רבים לבושים בלבוש מחויט. בכך, שבר את הכללים של עולם של האופנה שהיו מקובלים באותה תקופה. 

בשנות ה-60, תקופת ילדי הפרחים, מכנסי הג'ינס היו בפריחה גם כן, וסימלו את האינדיבידואליזם של כל אחד מההיפים. מכנסי הג'ינס זכו לביטוי אישי ופוליטי וסימלו את אורח התקופה.

10 שנים לאחר מכן, בתחילת שנות ה-70 עוצבו מכנסי הג'ינס הראשונים שהיו מיועדות לנשים, על ידי מעצבת האופנה גלוריה ואנדרבילט. מעשה שכזה, נחשב באותה עת לפריצת דרך, כיוון שעד אותה תקופה נשים לא נהגו ללבוש מכנסי ג'ינס כלל.

בשנות ה-90, היו הג'ינסים כבר מוכרים כמעט בכל בית. בתקופה זו החלה לפרוח תת תרבות שונה, הכללה בעיקר את הברייקדאס, הראפ, ההיפ הופ וכל המתלווה לכך. ראפרים מוכרים ומפורסמים, וכן חברי כנופיות רבים, בין היתר כמו ביסטי בויז, טופאק, סנופ דוג, אמ סי האמר ואמינם, החלו ללבוש מכנסי ג'ינס מבד הדנים, שהיו בגזרות גדולות ורחבות. גזרות אלה סימלו את תרבות ההיפ הופ ושייכות אליה במידה רבה. במהרה החלה האופנה להתפשט, והגיע כמעט לכל. לבנים רבים הושפעו מאותם ראפרים שהיו כמובילי דעה דאז, ואימצו את הלוק הרחב והגדול של הרחוב.

שנת 2017 ג'ינס כבר לא רק מכנסיים

דוגמנית
גי'נס בתצוגות האופנה

כיום, כבר ניתן לומר בפה מלא כי הג'ינס הם לא רק מכנסיים. בד הג'ינס נמצא כמעט בכל פריט אופנה ובגד שקיימים בשוק, ונמכרים במגוון רחב של גזרות, סגנונות, צבעים, ואלמנטים. ווריצאיות שונות שניתן למצוא בבגדי הג'ינס כיום הינם: שטיפות, פאצ'ים, קרעים, שילוב בדים אחרים, שפשופים ועוד.

מעבר לכך, כיום הג'ינס מקבל יחס ומקום של כבוד כמעט בכל מגזרי החברה, התנועות הפוליטיות הקיימות וכמובן בבירות האופנה ובתי האופנה הגדולים בעולם. בכל שנה ניתן לראות כי הג'ינס ממציא את עצמו מחדש, מקבל פרשנות מחודשת והכי הכי חשוב – מצליח ליצור איחוד מסוים ברחבי העולם כולו.

לסיום, בימים אלה נמצא הג'ינס בתקופת השיא שלו, ולא מראה סימנים כאילו הוא הולך להעלם מחיינו בקרוב, או אפילו אי פעם. בזכות המגוון הרחב שקיים, האופציות וכן הטכנולוגיה המשוכללת שקיימת בבתי האופנה, נראה כי הג'ינס מצליח להמציא את עצמו כל פעם מחדש ולהפתיע אותנו לטובה בלי סוף.